Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2007

Απόφαση Συλλογου Οικονομικών Επιστημών

ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ


Όλα τα προηγούμενα χρόνια στο εσωτερικό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είχε ανοίξει μία συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενο και την αποστολή της παρεχόμενης από τα πανεπιστήμια παιδείας. Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας, με την παραίνεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (συνθήκες Μπολόνια-Πράγα), είχαν δηλώσει ξεκάθαρα την πρόθεσή τους να προχωρήσουν σε μία συνολική αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην κατεύθυνση της ειδίκευσης, της στενότερης σύνδεσης με την αγορά και της λειτουργίας των ΑΕΙ\ΤΕΙ με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Τελικά, την προπερασμένη χρονιά η κυβέρνηση της ΝΔ έκανε πράξη τα λεγόμενά της και κατέθεσε μία σειρά νομοσχεδίων που ψηφίστηκαν από τη βουλή σε μία νύχτα, με τελευταίο και σημαντικότερο, αυτό για την αξιολόγηση, το συμπλήρωμα διπλώματος και τις διδακτικές μονάδες. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο πέρασε με συνοπτικές διαδικασίες από το θερινό τμήμα της βουλής χωρίς να συζητηθεί ουσιαστικά κι ενώ η ελληνική κοινωνία έκανε τα καλοκαιρινά μπάνια της…

Το νομοσχέδιο αυτό (νόμος πλέον και τυπικά) , όν κομβικό για το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ορίζει ένα ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου της λειτουργίας των πανεπιστημίων και συνδέει την αξιολόγηση με τη χρηματοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων: όποιο ίδρυμα δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις του υπουργείου παιδείας και της επιτροπής αξιολόγησης θα τιμωρείται με μείωση της χρηματοδότησης προς αυτό, κάτι που καταργεί άμεσα τον αυτόνομο εκπαιδευτικό ρόλο των πανεπιστημίων. Προς αυτή την κατεύθυνση λειτουργεί συνολικά η αξιολόγηση. Ο νόμος αναφέρει χαρακτηριστικά ότι όλη η διαδικασία θα επιβλέπεται και καθορίζεται από μια εξωτερική αρχή αποτελούμενη από εξωπανεπιστημιακούς παράγοντες (τεχνοκράτες-εμπειρογνώμονες,managers κλπ). Έπειτα, τα κριτήρια παραμένουν ασαφή. Ο νόμος ορίζει ότι θα είναι αντικειμενικά και θα αντλούνται από τη διεθνή πείρα και εμπειρία. Από την άλλη, η διεθνής πείρα και εμπειρία δείχνει ότι όπου εφαρμόστηκε η αξιολόγηση είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία σχολών ελίτ και την υποβάθμιση ή και το κλείσιμο πολλών άλλων. Με άλλα λόγια παρατηρούμε με την αξιολογητική διαδικασία μία κατάταξη και κατηγοριοποίηση των σχολών σε «καλές» και «κακές». Μπορεί εύκολα λοιπόν να καταλάβει τι ακριβώς έχει να γίνει σε ένα πανεπιστήμιο όπως αυτό του ΠΑΠΕΛ, όπου οι ελλείψεις σε θέματα καθηγητών, οδηγού σπουδών (σχεδόν κανένα μάθημα επιλογής δεν διδάσκεται), υλικών, κτηρίων και άλλων βασικών αναγκών για την λειτουργία ενός πανεπιστημίου! Η τελευταία θέση για το πανεπιστήμιο μας είναι δεδομένη και μη άμεση συμμόρφωση του στις εντολές του ΥΠΕΠΘ ισοδυναμεί με ακόμη μεγαλύτερη μείωση των χρημάτων προς το ΠΑΠΕΛ και την πραγματική υποβάθμιση των πτυχίων μας σαν απόφοιτοι των τμημάτων του.

Όσον αφορά στο παράρτημα διπλώματος και στις διδακτικές μονάδες (credits): η όλη διαδικασία με την αντιστοίχηση των μαθημάτων σε credits, και τον καθορισμό ενός ελάχιστου αριθμού credits που θα απαιτείται για τη λήψη πτυχίου, αφενός θα εισάγει τους φοιτητές σ’ ένα αέναο κυνήγι των μαθημάτων με τις περισσότερες διδακτικές μονάδες εις βάρος τελικά του περιεχομένου του κάθε μαθήματος και αφετέρου θα οδηγήσει στην εξατομίκευση του πτυχίου. Αυτό ακριβώς ενισχύεται και από το παράρτημα διπλώματος. Το τελικό αποτέλεσμα; Μετατροπή των σπουδών σε ατομική υπόθεση και απώλεια κάθε δυνατότητας διαπραγμάτευσης και διεκδίκησης συλλογικών επαγγελματικών και εργασιακών δικαιωμάτων.

Απέναντι σε όλα αυτά τι λέμε;

Δεδομένου ότι αγωνιζόμαστε για ένα ελεύθερο πανεπιστήμιο που θα παρέχει πραγματική μόρφωση και θα καλλιεργεί την κριτική σκέψη με γνώμονα το τρίπτυχο ενιαία πανεπιστημιακή εκπαίδευση-μία σχολή ανά γνωστικό/επιστημονικό αντικείμενο-ειδίκευση έξω από το πτυχίο δε μπορούμε παρά να αντιταχθούμε στους νόμους για την αξιολόγηση, το συμπλήρωμα διπλώματος, τις διδακτικές μονάδες, τα ΙΔΒΕ και το ΔΟΑΤΑΠ. Ζητάμε την άμεση κατάργησή τους στην πράξη. Να μην επιτρέψουμε να εφαρμοστούν σε καμία σχολή.
Για να το πετύχουμε όμως αυτό είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα ενιαίο, πλατύ και ισχυρό φοιτητικό κίνημα, ικανό να ανατρέψει τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα στην πράξη. Θεωρούμε ότι για τη δημιουργία ενός τέτοιου κινήματος, ιδίως μάλιστα στην παρούσα φάση, δεν επιβάλλεται η προγραμματική συμφωνία όλων των μερών πάνω στην οραματική αντίληψη για το πανεπιστήμιο του μέλλοντος αλλά η συσπείρωση ενός πλατιού κόσμου γύρω από το άμεσο διακύβευμα, που δεν είναι άλλο αυτήν τη στιγμή από την απόσυρση των αντιδραστικών νόμων και την κατάργησή τους στην πράξη.

Οι καθηγητές, διαμέσου του συνδικαλιστικού τους οργάνου, της ΠΟΣΔΕΠ, έχουν πάρει σαφή θέση ενάντια στην αξιολόγηση και την πολιτική της κυβέρνησης και προχωρούν σε κλιμακούμενες κινητοποιήσεις με απεργίες. Ακόμα και ολόκληρα πανεπιστημιακά ιδρύματα, όπως το ΕΜΠ, δηλώνουν ότι δε θα εφαρμόσουν την αξιολόγηση. Έχει λοιπόν μεγάλη σημασία να συντονίσουμε τον αγώνα μας με τον αγώνα των καθηγητών και του οργάνου τους, της ΠΟΣΔΕΠ, και να προχωρήσουμε σε παράλληλες κινητοποιήσεις έτσι ώστε να διαμορφώσουμε ένα ισχυρό πανεκπαιδευτικό κίνημα με νικηφόρα αποτελέσματα στη δράση του.

Με βάση το σκεπτικό που αναλύουμε παραπάνω:

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
• Αυτονόμηση του ΠΑΠΕΛ
• Δημόσια και δωρεάν σίτιση για όλους τους φοιτητές/φοιτήτριες
• Δωρεάν στέγαση και μεταφορά για όλες / όλους
• Κατάργηση του Νόμου πλαισίου
• Όχι στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και γενικότερα του Συντάγματος.
• Όχι στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
• Αύξηση δαπανών για την παιδεία άμεσα στις ανάγκες του κάθε πανεπιστημίου
• Κατάργηση του νόμου για την αξιολόγηση, το συμπλήρωμα διπλώματος και τις διδακτικές μονάδες
• Κατάργηση του νόμου για τα Ινστιτούτα δια βίου Εκπαίδευσης (ΙΔΒΕ)
• Κατάργηση του νόμου για το ΔΟΑΤΑΠ
• Αύξηση της χρηματοδότησης σε ΑΕΙ/ΤΕΙ
• Ενιαίο πτυχίο με κατοχυρωμένα σε αυτό όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα
• Παρουσία εκπροσώπων καθηγητών και φοιτητών στις συνεδριάσεις της Διοικούσας Επιτροπής

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ-ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ:

• Παρουσία όλου του συλλόγου στην αυριανή προσωρινή Γενική Συνέλευση για τα ζητήματα τις «αξιολόγησης»
• Κατάθεση απόφασης ΓΣ στην Πρυτανεία, Σύλλογο Διδασκόντων ΠαΠελ, στις λίστες των φοιτητών του ΠαΠελ
• Άμεση συνάντηση με μέλη της ΔΕ για να εκθέσουμε τα αιτήματα μας και να συζητήσουμε τα θέματα που μας απασχολούν
• Δημοσιοποίηση απόφασης της ΓΣ στα τοπικά ΜΜΕ
• Ανακοίνωση της απόφασης της ΓΣ στους χώρους της σχολής μας


Δεν υπάρχουν σχόλια: